viernes, 18 de diciembre de 2020

ESPORTS ALTERNATIUS EN TEMPS DE COVID-19

 

El currículum de l’EF inclou continguts de diferents tipus. Un dels que s’està introduint amb més força són els jocs i esports alternatius com a eina de treballar les habilitats motrius. A l’escola tots hem practicat aquests esports alternatius que són aquells esports diferents als convencionals i populars. Sorgeixen a l’àmbit educatiu per la necessitat de crear noves activitats físiques alternatives a les ja existents. Aquests esports es caracteritzen perquè prioritzen la cooperació, la diversió i la motivació dels participants, per sobre de la competitivitat i el rendiment, propi dels esports convencionals.

I es que encara que els deports populars s’emporten tots els ulls en els mitjans de comunicació, aquests deports son una minoria, ja que hi existeixen milers de deports que no son tan coneguts i que tenen la mateixa o més capacitat per aconseguir que les persones que els practiquen gaudisquen de l’activitat que estan practicant.

 

Amb referència al Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, pel qual estableix el currículum i desenvolupa l'ordenació general de l'educació primària en la Comunitat Valenciana, podem ubicar als esports alternatius dins del bloc 5: Jocs i Activitats esportives. Concretament  els podem començar a treballar a partir de tercer ja que trobem continguts com: Reconeixement, nomenament i classificació de jocs segons criteris de modificació de les variables. Però no es fins a quart de Primària on el currículum sí que inclou la participació en esports alternatius com el Balonkorf, Dodgeball, Datchball... per aquest motiu a tercer podem realitzar una breu introducció a aquests deport i a partir de quart fins a sisè treballar-los més a fons.

En quan a la sessió que hem realitzat avui a classe sobre deports alternatius adaptats per al COVID-19  comentar que els deports elegits que eren el Datchball i el Colpbol em pareixen una gran opció ja que es poden incloure les modificacions sense alterar greument la dinàmica del deport, com ha quedat demostrat. En el cas del Datchball  una de les adaptacions era canviar la salutació que es fa a l’inici del joc amb l’equip contrari. Mentre que en el cas del Colpbol la adaptació ha sigut separar en 6 parts en les quals hi havia una limitació de jugadors per part i cada cert temps anàvem canviant de zona per a treballar les diferents posicions. Aquestes adaptacions m’han semblat molt interesants ja que la del colpbol pot servir per a treballar-se amb una sessió sense covid simplement per a treballar la ocupació d’espais i la distribució de jugadors al terreny de joc.






Finalment vaig a deixar aquesta recomanació sobre un deport alternatiu. M’he decidit a escollir el Kinball. Aquest deport va ser creat per Mario Demers, un professor d’educació física a Canada, que buscava eliminar els individualismes, fomentar la interacció i la cooperació entre els membres de cada equip. A més, les normes són clares i fàcils d'aprendre, fent aquest esport perfecte per a desenvolupar unitat en els col·legis.

 

Regles bàsiques:

 

- En el Kinball participen 3 equips en un mateix camp, cada equip té a 4 jugadors en pista, i encara que el conjunt el formen 8 i es poden fer tots els canvis que es desitgen, es pot adaptar en funció de les necessitats. Els equips han de ser mixtos i cada equip porta posat un peto d'un color diferent.

 

- L'objectiu del joc és tirar la pilota perquè un dels altres equips, el color dels quals ha d'indicar-se abans de llançar, tracte d'impedir que toque el sòl i prepara el seu llançament.

 

- La pilota es pot tocar amb qualsevol part del cos. Els atacants poden moure-ho del camp en qualsevol lloc des del qual vulguen llançar el nou atac. Tots els jugadors participen en el llançament i la defensa.

 

- Si un equip comet alguna falta, els altres dos reben un punt a favor. D'aquesta manera s'afavoreix l'atenció al joc de tots els participants.

 

- Guanya l'equip que arribe abans a marcar 13 punts o que més punts aconseguisca durant el temps de joc.

 

- Els temps es divideixen en 3 espais de 7 minuts cadascun.

 

Material:

 La pilota oficial té un diàmetre de més d'un metre amb vint centímetres i pes menys d'1 Kg., però igualment s'adaptarà en funció dels recursos, podent utilitzar una pilota de Pilates.

 

Espai:

Camp quadrat, de 20x20m.




3 comentarios:

  1. Hola Raúl, aquesta entrada m’ha semblant molt curiosa. Has explicat molt bé els esports alternatius que féreu a classe aportant la teua opinió personal al respecte, i en que consisteix el Kinball.

    La veritat és que no havia escoltat mai parlar del Kinball i com he dit anteriorment, tant les teues explicacions com el vídeo que has afegit al final de l’explicació m’han resultat molt útils. Donen ganes de ficar-se a jugar!

    Considere que aquesta entrada és de 9. Bon treball!!

    ResponderEliminar
  2. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  3. Hola Raúl!

    Personalment, havia sentit parlar d'aquest esport alternatiu, però no el coneixia al complet. Gràcies a aquesta entrada he pogut consolidar les idees que tenia sobre aquest gràcies a les teues clares explicacions i al recurs audiovisual que ens has facilitat. La meua nota és d'un 9.

    ResponderEliminar

REFLEXIÓ I AVALUACIÓ BLOC CRISTINA

  Després del viscut i a partir dels dos articles de l'aula virtual que nomene a continuació i que han sigut la base teòrica del bloc. C...